“Yabancı Dil Olarak Türkçe Sınavlarında Kapsayıcı Uygulamalar Çalıştayı” Ankara’da Düzenlendi.

Türk Dil Kurumu ile Millî Eğitim Bakanlığı, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi ve Yunus Emre Enstitüsü iş birliğinde, 23-25 Haziran 2025 tarihlerinde Ankara’da “Yabancı Dil Olarak Türkçe Sınavlarında Kapsayıcı Uygulamalar Çalıştayı” düzenlendi.

Çalıştaya Millî Eğitim Bakanlığı Bakan Yardımcısı Doç. Dr. Celile Eren ÖKTEN, Türk Dil Kurumu Başkanı Prof. Dr. Osman MERT ve Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Harun ŞAHİN’in yanı sıra ÖSYM Başkanı Prof. Dr. Bayram Ali ERSOY, Türkiye Bilimler Akademisi Başkanı Prof. Dr. Muzaffer ŞEKER, Yunus Emre Enstitüsü Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Cahid ŞENEL ile Türk Dil Kurumu Bilim Kurulu Üyeleri, akademisyenler ve araştırmacılar katıldı.

Çalıştayın açış konuşmaları Millî Eğitim Bakanlığı Bakan Yardımcısı Doç. Dr. Celile Eren ÖKTEN ve Türk Dil Kurumu Başkanı Prof. Dr. Osman MERT ile ÖSYM Başkanı Prof. Dr. Bayram Ali ERSOY ve Yunus Emre Enstitüsü Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Cahid ŞENEL tarafından yapıldı.

Prof. Dr. Osman MERT konuşmasında, “dilde erişilebilirlik ve eşitlik ilkesi” çerçevesinde gerçekleştirilen “Yabancı Dil Olarak Türkçe Sınavlarında Kapsayıcı Uygulamalar Çalıştayı”nın; sınav uygulamalarında karşılaşılan dilsel engellerin tespiti, bu engellerin ortadan kaldırılmasına yönelik çözüm önerilerinin geliştirilmesi, alandaki eksikliklerin giderilmesi ve standartların belirlenmesi açısından önemli katkılar sağlayacağına inandığını ifade etti.

Türkçenin, yabancı dil olarak uluslararası düzeyde tanınırlığını artırması ve sürdürülebilir bir öğretim dili olarak yerini sağlamlaştırması açısından bu çalıştayın büyük önem taşıdığını vurgulayan MERT, söz konusu sınavların, başta Avrupa Ortak Dil Referans Çerçevesi (CEFR) olmak üzere uluslararası ölçme ve değerlendirme standartlarıyla uyumlu biçimde yapılandırılması, geçerlilik ve güvenirliğinin sağlanması, erişilebilirliğinin artırılması ve ortak sınav standartlarının oluşturulması gerektiğini belirtti.

Prof. Dr. MERT ayrıca, bu doğrultuda atılacak adımların, sınavların uluslararası geçerliliğini pekiştirerek alandaki mevcut sorunların çözümüne katkı sunacağını da dile getirdi.

Çalışmanın açış oturumunda ÖSYM Yabancı Dil Sınavları Daire Başkanı Dr. Nida KIRÖMEROĞLU tarafından “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi”, Yunus Emre Enstitüsü Eğitim Daire Başkanı ve Türk Dil Kurumu Bilim Kurulu Üyesi Doç. Dr. Emrah BOYLU tarafından “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi ve Kapsayıcı Uygulamalar Hakkında Güncel Durum”, “Görme Engelli, İşitme Engelli, Disleksi, Serebral Palsi” alanlarındaki STK temsilcileri tarafından ise “Özel Gereksinimli Adayların Sınav Uygulamalarındaki İhtiyaçları” başlıklı konuşma yapıldı.

Üç gün süren çalıştayda, yedi masada; “Görme Engelli Adaylar, İşitme Engelli Adaylar, Mental Retardasyonu, Yaygın Gelişimsel Bozukluğu, Özgül Öğrenme Güçlüğü, DEHB Olan Adaylar, Bedensel Engelli, Süreğen veya Diğer Sağlık Sorunu Olan Adaylar, Türk İşaret Dili, Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar ve Çocuklar İçin Türkçe Öğretimi” başlıklarında, özel gereksinimli sınav katılımcılarının sınav süreçlerinde ihtiyaç duyduğu kapsayıcı uygulamaların düzenlenmesi ve geliştirilmesi üzerine tartışmalar yürütüldü.